علی بخشنده، کارشناس بازار سهام

این روزها بسیاری از کارشناسان اقتصادی و بورسی بر ضرورت عرضه خودرو در بورس کالا تاکید می‌کنند و اذعان دارند، این مساله مزایای بسیار زیادی برای صنعت و بازار خودرو درپی دارد. در همین زمینه علی بخشنده، کارشناس بازار سهام به بیان نظرات خود پرداخته است.

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

عرضه خودرو در بورس کالا، تعیین قیمت پایه و قرار گرفتن آن روی تابلوی معاملات منافعی را برای تولیدکننده و خریدار به همراه دارد و به مرور می‌تواند باعث رونق بازار و تولید خودرو شود. قیمتی که خودروساز به صورت دستوری دریافت می‌کند، کمتر از قیمت بازار است و مابه تفاوت ایجادشده بین نرخ بازار و درِ کارخانه، نصیب دلالان می‌شود. اما با عرضه خودرو در بورس کالا و کشف قیمت‌ براساس عرضه و تقاضا، مابه‌التفاوت قیمت از بین می‌رود و قیمت کشف‌شده به نرخ بازار نزدیک خواهد شد.

آیا قیمت تعیین‌شده خودرو در بورس کالا منصفانه است؟

بله، به طور قطع. افزایش قیمت باعث می‌شود تا قیمت فروش برای تولیدکننده منصفانه شود و به طور حتم تعیین قیمت مابین نرخ بازار و پایه، سودی را برای مصرف‌کننده نیز به همراه خواهد داشت. تولیدکننده در بورس کالا تضامینی برای تحویل خودرو ارائه می‌کند، با توجه به این مساله اگر خودروساز در تحویل خودرو تاخیر داشته باشد، بورس کالا به عنوان متولی این بازار پیگیر می‌شود و از طریق رفع معضل ایجادشده، به دریافت ضرر و زیان مشخص‌شده در قرارداد اقدام می‌کند.

آیا با این روش بازار خودرو ساماندهی خواهد شد؟

به طور قطع. در شرایط فعلی و با توجه به نرخ ارز و تحریم‌ها این روش می‌تواند ضمن سامان بخشیدن بازار سنتی خودرو، دست واسطه‌گران را کوتاه کند و تولیدکننده و مصرف‌کننده از این اقدام منتفع شوند. ازسوی‌دیگر با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت‌ها رقابتی می‌شوند و از این مسیر، سود معقولی نصیب تولیدکننده و خریدار خواهد شد. این درحالی است ماهیت بورس‌های کالایی مربوط به مواد اولیه و واسطه‌ای است اما با سازوکار درنظر گرفته‌شده در بازار فرعی، محصولات مصرفی مانند خودرو نیز می‌توانند بنا بر ضرورت نیاز جامعه وارد بورس کالا شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =